پنجره واحد تجارت فرامرزی

این وبلاگ برای اطلاع رسانی در پنجره واحد تجارت فرامرزی راه اندازی شده است

پنجره واحد تجارت فرامرزی

این وبلاگ برای اطلاع رسانی در پنجره واحد تجارت فرامرزی راه اندازی شده است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

سلام علیکم


نمودار زیر تقسیم مسیرها در دو سامانه آسیکودا در سال 1392 و پنجره واحد تجارت فرامرزی در سال 1393 تا امروز یعنی 15/8/1393 را نمایش می دهد.

مقایسه تقسیم مسیرها در آسیکودا و سامانه جامع امور گمرکی

همانطور که مشاهده می کنید در پنجره واحد تجارت فرامرزی تا به امروز 14/99 درصد پروانه ها در مسیر سبز، 52/5 درصد در مسیر زرد و 32/51 درصد در مسیر قرمز قرار گرفته اند، در حالیکه در سامانه آسیکودا در سال گذشته 1/67 درصد پروانه ها در مسیر سبز، 33/26 درصد در مسیر زرد و 65/07 در مسیر قرمز قرار داشتند.

مهم ترین علل این تغییر، اقدام به تغییر مدیریت ریسک با توجه به نیروی انسانی محدود گمرک جهت بازرسی کالاها و نیز راه اندازی مدیریت ریسک در گمرکاتی است که تا پیش از این همه اظهارنامه های آن ها در مسیر قرمز قرار داشت.

گفتنی است که این آمار مسیرهایی است که پروانه ها به صورت واقعی می پیمایند و با آمار ابتدایی مدیریت ریسک پنجره واحد تجارت فرامرزی متفاوت است، چرا که تعدادی از اسناد، تغییر مسیر داده می شوند. اهم عللی که موجب تغییر مسیر از مسیر سبز به زرد یا قرمز و از مسیر زرد به قرمز می شود عبارت است از:


1- طولانی شدن تحویل اظهارنامه به کارشناس بعد از تحویل به گمرک و تعیین کارشناس:

لازم است اظهارکنندگان محترم در نظر داشته باشند که در صورتی که مابین زمان امضا و تحویل سند به گمرک و تعیین کارشناس با مراجعه به کارشناس گمرکی تاخیری مشاهده شود سند آن ها از مسیر سبز به مسیر زرد و از مسیر زرد به مسیر قرمز رهنمون می شود درحالیکه در مدیریت ریسک گمرک مشمول مسیر سبز و زرد شده است.


2- نیاز به رویت کالا به علت:

                   الف- حساسیت کالا

                   ب- نیاز به اخذ مجوز

                   ج- عدم امکان کارشناسی سند، تنها با اسناد ضمیمه اظهارنامه

                   و ....

توضیح این که گاهی اوقات با تشخیص کارشناس نیاز به رویت کالا توسط ارزیاب و یا اخذ مجوزی که در قوانین سلکتیویته هنوز لحاظ نشده می باشد که در این صورت دستور تغییر مسیر اظهارنامه داده می شود.


با تشکر

میز خدمت گمرک جمهوری اسلامی ایران

به اطلاع اظهار کنندگان محترم می رساند بنابر مصوبه جلسه شورای معاونین برگزار شده در تاریخ 18/5/93 در خصوص اسناد مورد نیاز ضمیمه اظهارنامه جهت بارگذاری تصویر اسناد در سامانه دوراظهاری به نشانی http://epl.irica.ir، لازم است ایشان نسبت به آپلود اسناد ذیل در هنگام دوراظهاری اقدام لازم را انجام دهند.

اسناد مورد نیاز در اظهارنامه واردات:

1- قبض انبار
2- بارنامه یا مانیفست
3- ترخیصیه
4- ثبت سفارش
5- پیش فاکتور
6- فاکتور

اسناد مورد نیاز در اظهارنامه صادرات:

1- قبض انبار یا گواهی حمل یکسره یا درخواست ارزیابی در محل (حسب مورد)
2- فاکتور (به رعایت ماده 16 قانون امور گمرکی)
3- فهرست عدل بندی (در صورت نیاز)
کانال رسمی پنجره واحد تجارت فرامرزی در تلگرام